Wielu przedsiębiorców zastanawia się, kto może zarejestrować znak towarowy. Czy może to być osoba fizyczna, czy trzeba prowadzić firmę, by chronić znak towarowy?

Ponadto co daje ochrona znaku towarowego? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Kto może rejestrować znak towarowy?

Przepisy z roku 1985 nie przewidywały możliwości, by osoba fizyczna rejestrowała znak towarowy. Jednak po zmianie przepisów w 2000 roku, jedna osoba fizyczna mogła zarejestrować tylko jeden znak towarowy. Dopiero po zmianie przepisów w 2015 roku, osoba fizyczna, firma, spółka, marka osobista może rejestrować jeden lub kilka znaków towarowych.

Jeżeli chcesz zarejestrować znak towarowy jako osoba fizyczna, pamiętaj, że prawo wymaga właściciela zarejestrowanego znaku faktycznego jego używania. Po tym czasie oczywiście prawo do znaku nie zostanie zabrane, jednak konkurencja będzie mogła zabiegać o wygaśnięcie Twojego prawa do używania znaku towarowego. To wynika z zasady, że jeżeli nie używasz zarejestrowanego znaku towarowego, blokujesz rynek konkurencji.

Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

 

 

Korzyści z zastrzeżenia znaku jest kilka, jednak przedsiębiorcy rzadko o nich wiedzą. Może wynika to z braku znajomości zagadnienia znaków towarowych lub po prostu niechęci do inwestowania funduszy w rozwój marki. Jednak jeżeli przedsiębiorca chce rozwijać swoją markę, to ochrona jej jest wręcz obowiązkowa.

Wyobraź sobie, że kreujesz swoją markę, później inwestujesz w jej promocję sporo czasu i pieniędzy. Twoja marka jest coraz bardziej rozpoznawalna, ale w pewnym momencie konkurencja zaczyna podszywać się pod Twoją markę i w efekcie zastrzega nazwę i logo używane przez Ciebie. Wszystkie Twoje wysiłki, by wykreować unikalną markę, mogą pójść na marne, ponieważ zastrzegając znak towarowy w Urzędzie Patentowym, konkurenci zastrzegaja sobie do niego wszelkie prawa. Wbrew pozorom, takie sytuacje dzieją się bardzo często.
Ochrona marki nie jest fanaberią przedsiębiorcy, czy kancelarii prawnych i brandingowych, a roztropnym krokiem, mogącym chronić to, co najcenniejsze. Więcej na temat rejestracji znaku towarowego przeczytasz na stronie https://6krokow.pl/dlaczego-warto-zastrzec-znak-towarowy/

Korzyści z zastrzeżenia marki

Dlaczego rejestracja znaku towarowego pozwala chronić to, co najcenniejsze? Znak z jednej strony ma wymierną wartość, jak każdy inny składnik majątku firmy. Pozwala zaoszczędzić przy rozliczeniach podatkowych. Na znaku towarowym można jednak dodatkowo zarobić. Jeżeli marka cieszy się renomą na rynku, to warto zastanowić się nad udzielaniem innym podmiotom odpłatnej licencji. Jako typowy przedmiot własności, chroniony znak towarowy można sprzedać. Jest to często rozsądny ruch również ze strony nabywcy, ponieważ kupując rozpoznawalny znak towarowy, nie musi inwestować w rozwój i promocję marki.

Zastrzeżony znak towarowy jest bardzo dobrym narzędziem do walki z nieuczciwą konkurencją. Dzięki temu nie tylko będziesz mógł żądać zmiany nazwy lub logo konkurencyjnej firmy, ale będziesz mógł się domagać odszkodowania.

 

 

Istotną korzyścią ochrony marki jest wyłączne prawo do korzystania ze znaku towarowego. To pozwala używać znaku ochronnego na opakowaniach produktów lub w dokumentach, związanych z towarami lub usługami. Takie oznaczenie pozytywnie wpływa na postrzeganie marki przez klientów i kontrahentów, czyniąc ją bardziej prestiżową.

Rejestracja znaku towarowego jest rozsądnym krokiem, gdy osobie fizycznej, firmie, stowarzyszeniu, etc., zależy na marce i chce ją rozwijać. Oprócz tego znak towarowy daje pewność, że marka jest Twoją własnością i nikt nie ma prawa, by z niej korzystać. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie https://zastrzezone.pl/kto-moze-zarejestrowac-znak-towarowy/76,17,22.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki