W niewielkim, niemieckim miasteczku mieszkało dwóch braci. Mieli wielkie marzenia i mnóstwo chęci do pracy. Nie brakowało też unikalnego pomysłu, który ewoluował i stał się sposobem na życie. Brzmi jak bajka? Możliwe, gdyby nie fakt, że w pewnym momencie całą historię trzeba było podzielić na dwa. Tak powstała Puma – jedna z największych firm przemysłu odzieżowego na świecie.

1924 - pierwsze kroki

Wspólną działalność na niemieckim rynku obuwniczym rozpoczyna dwóch braci – Adolf i Rufolf Dasslerowie. Za cel wzięli sobie szycie ręcznie butów sportowych o bardzo niewielkiej wadze. Szybko okazało się, ze to, co robią, ma sens. W sportowych butach Gebruder Dassler Schuhfabrik występowali sportowcy z całego świata, zdobywając przy tym złote medale. W 1928 roku buty braci rozsławiła lekkoatletka i zwyciężczyni na 800 metrów w Amsterdamie – Lina Radke. A osiem lat później triumfował Jessie Owens – amerykański biegacz i zdobywca czterech złotych medali. Wiadomo było, że bracia Dassler mają patent na naprawdę porządne buty dla lekkoatletów.

1948 - narodziny sportowej marki Puma

Po wojnie ścieżki zawodowe Adolfa i Rudolfa zaczęły rozbiegać się w dwóch różnych kierunkach. Dalsza współpraca okazała się niemożliwa, dlatego każdy z nich rozpoczął działanie na własny rachunek. Adolf stworzył adidasa, a Rudolf poszedł jego śladem i nazwał swoją markę… Ruda. Jak się okazało, nie było to słuszne posunięcie, jednak już kilka miesięcy później nazwa została zmieniona na Pumę. W tym samym roku do sprzedaży wchodzą też pierwsze oryginalne buty piłkarskie Pumy – korki o nazwie ATOM.

1949 - pierwsze wkręcane korki na świecie

Rudolf Dassler pozostaje w temacie butów piłkarskich i tworzy pierwszy model z wkręcanymi korkami. Kolejne udoskonalenia prezentuje w modelach SUPER ATOM i ATOM Brasil.

1959 - Puma staje się firmą rodzinną

Rudolf do współpracy zaprasza swoją żonę oraz dwójkę synów.

1970 - wejście reklam na ekrany telewizorów

Buty Pumy zaliczają swój wielki moment na ekranach telewizorów. Mistrz świata Pele wiąże sznurowadła w swoich korkach Puma King, zwracając tym samym oczy całego świata na unikalne obuwie niemieckiej marki.

1972 - poszerzanie horyzontów

Puma po raz kolejny stawia na znanych sportowców w celach promocyjnych. Do firmowej drużyny dołącza ugandyjski płotkarz, który w specjalistycznych butach Pumy zdobywa na złoto na Mistrzostwach Świata w Monachium.

1974 - koniec pewnej epoki

Najsmutniejszy moment w historii Pumy – śmierć założyciela, pomysłodawcy i twórcy legendy przemysłu sportowego Rudolfa Dasslera. Ojciec sukcesu umiera na raka płuc, a stery w firmie przejmuje jego syn, który od dawna był szkolony do tej roli.

1976 - debiut nowych technologii

Firma po śmierci Rudolfa funkcjonuje wciąż na najwyższych obrotach. W 1976 roku przychodzi czas na zaprezentowanie światu rozpoznawalnej technologii marki, która staje się jej znakiem charakterystycznym. Mowa o butach z technologią S.P.A, czyli lekko podwyższonym obcasem. Taka konstrukcja miała zapobiegać nadwyrężaniu ścięgna Achillesa.

1989 - koniec rodzinnego biznesu

Puma przestaje być firmą rodzinną. Synowie Rudolfa Dasslera sprzedają swoje udziały większościowe szwajcarskiej spółce.

2000 – 2002 - wejście w świat motoryzacji sportowej

Powstają buty Pumy przeznaczone do sportów motorowych między innymi we współpracy z motoryzacyjną marką Porshe. W 2002 premierę mają sneakersy Pumy dla kierowców Formuły 1 – Puma Speedcat.

2006 - wejście w świat mody

Puma zaczyna romansować ze światem mody. Jak dobrze dziś wiemy, ten kierunek zapowiada się bardzo obiecująco. W 2006 roku swoje buty sportowe projektuje dla marki słynny projektant mody Alexander McQueen.

2015 - rozpoczęcie współpracy z Rihanną

Ambasadorką marki Puma zostaje popularna wokalistka Rihanna, która zaczyna tworzyć dla brandu kolekcje ubrań i butów inspirowane modą sportową. To zdecydowanie strzał w dziesiątkę, bo jej projekty rozchodzą się wśród fanek mody w błyskawicznym tempie, a Puma po raz kolejny staje na szczycie popularności i świetnie sobie radzi do dnia dzisiejszego.

 

Zdjęcia do artykułu dostarczył https://sklep.sizeer.com/

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki