Naprawa opony - jak ja naprawic samodzielnie? Uszkodzona opona to coś co przytrafiło się kiedyś  każdemu kierowcy. Fatalny stan polskich dróg sprawia, że nietrudno o problem z oponą . Wystarczy najechać na śrubkę lub nie ominąć dziury i przebita opona gwarantowana.

Uszkodzenia w oponach

Uszkodzenia w oponach można podzielić na dwa rodzaje: uszkodzenia z boku opony i uszkodzenia czoła bieżnika. Pierwsze z nich, czyli uszkodzenia z boku opony spowodowane są silnym uderzeniem w ostrą krawędź, np. wysoki krawężnik. Tak uszkodzonej opony z reguły się nie naprawia, konieczna jest wymiana na inną. Druga grupa uszkodzeń, czyli uszkodzenia czoła bieżnika są wynikiem przebicia punktowego, np. po najechaniu na gwóźdź. Z tym przypadku możliwa jest naprawa.

Kiedy wymiana koła jest konieczna?

Wymiana koła na inne jest konieczna w kilku sytuacjach:

  • uszkodzenia, przypominające nacięcia widoczne na ścianie bocznej opony (płytkie nacięcia można zakleić, w przypadku głębokich trzeba zmienić oponę),
  • wybrzuszenia na bocznej ścianie opony (ryzyko wystrzału opony),
  • nierównomierne zużycie bieżnika (spowodowane krzywą felgą lub nieprawidłową geometrią kół),
  • zmiany starzeniowe (opona nie powinna być używana po 10 latach od jej daty produkcji, ponieważ traci swoje właściwości).

Kiedy oponę można naprawić?

W przypadku  mniej poważnych uszkodzeń można oponę naprawić:

  • otarcia na bocznej ścianie opony (nie stanowią zagrożenia, to jedynie ubytek wizualny),
  • przebicia punktowe na bieżniku (jeśli ich średnica nie przekracza 5 mm, z łatwością można ją naprawić u wulkanizatora),
  • wgłębienie na ścianie bocznej opony (w porównaniu do wybrzuszenia, wgłębienie nie jest niebezpieczne),
  • wyząbkowanie bieżnika (nie sprawia zagrożenia, ale opony mogą przez bardziej hałasować).

Trzy zasady naprawy opon

Pierwsza zasada mówi o tym, że nie należy naprawiać opon, które mają wysokie indeksy prędkości (pow. 240 km/h). Druga zasada dotyczy "bąbli" na bocznej ścianie opony - gdy się pojawią, oponę trzeba wyrzucić. Trzecia zasada mówi o tym, że małe uszkodzenia (jak niewielkie przebicia) mogą być naprawiane. 

Samodzielna naprawa opon

Niewielkie uszkodzenia można naprawić samodzielnie przy pomocy odpowiednich narzędzi . Są to między innymi materiały wulkanizacyjne :

  • termopres, służący do wulkanizacji opon,
  • szydło, służące do aplikacji sznurów w oponie, 
  • frez ręczny, przy pomocy którego przygotowuje się oponę do naprawy sznurem lub kołkiem,
  • ściernica, służąca do mechanicznego szorstkowania powierzchni opony,
  • rolka dociskowa, służąca do właściwego umiejscowienia łatki oraz do usunięcia pęcherzyków powietrza. 

 W samodzielnej naprawie opony przydatne jest także koło zapasowe w sprayu. Jest to produkt prosty w użyciu i pomocny w nieoczekiwanych sytuacjach. Aerozol pompuje oponę, a jego lateksowa formuła uszczelnia dziurę. W/w produkty materiały wulkanizacyjne sa dostepne na sklepie sprzedawcy i dystrybutora materiałów wulkanizacyjnych marek Tip Top oraz tech - naprawa ogumenia.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki