Naprawa opony - jak ja naprawic samodzielnie? Uszkodzona opona to coś co przytrafiło się kiedyś każdemu kierowcy. Fatalny stan polskich dróg sprawia, że nietrudno o problem z oponą . Wystarczy najechać na śrubkę lub nie ominąć dziury i przebita opona gwarantowana.
Uszkodzenia w oponach
Uszkodzenia w oponach można podzielić na dwa rodzaje: uszkodzenia z boku opony i uszkodzenia czoła bieżnika. Pierwsze z nich, czyli uszkodzenia z boku opony spowodowane są silnym uderzeniem w ostrą krawędź, np. wysoki krawężnik. Tak uszkodzonej opony z reguły się nie naprawia, konieczna jest wymiana na inną. Druga grupa uszkodzeń, czyli uszkodzenia czoła bieżnika są wynikiem przebicia punktowego, np. po najechaniu na gwóźdź. Z tym przypadku możliwa jest naprawa.
Kiedy wymiana koła jest konieczna?
Wymiana koła na inne jest konieczna w kilku sytuacjach:
- uszkodzenia, przypominające nacięcia widoczne na ścianie bocznej opony (płytkie nacięcia można zakleić, w przypadku głębokich trzeba zmienić oponę),
- wybrzuszenia na bocznej ścianie opony (ryzyko wystrzału opony),
- nierównomierne zużycie bieżnika (spowodowane krzywą felgą lub nieprawidłową geometrią kół),
- zmiany starzeniowe (opona nie powinna być używana po 10 latach od jej daty produkcji, ponieważ traci swoje właściwości).
Kiedy oponę można naprawić?
W przypadku mniej poważnych uszkodzeń można oponę naprawić:
- otarcia na bocznej ścianie opony (nie stanowią zagrożenia, to jedynie ubytek wizualny),
- przebicia punktowe na bieżniku (jeśli ich średnica nie przekracza 5 mm, z łatwością można ją naprawić u wulkanizatora),
- wgłębienie na ścianie bocznej opony (w porównaniu do wybrzuszenia, wgłębienie nie jest niebezpieczne),
- wyząbkowanie bieżnika (nie sprawia zagrożenia, ale opony mogą przez bardziej hałasować).
Trzy zasady naprawy opon
Pierwsza zasada mówi o tym, że nie należy naprawiać opon, które mają wysokie indeksy prędkości (pow. 240 km/h). Druga zasada dotyczy "bąbli" na bocznej ścianie opony - gdy się pojawią, oponę trzeba wyrzucić. Trzecia zasada mówi o tym, że małe uszkodzenia (jak niewielkie przebicia) mogą być naprawiane.
Samodzielna naprawa opon
Niewielkie uszkodzenia można naprawić samodzielnie przy pomocy odpowiednich narzędzi . Są to między innymi materiały wulkanizacyjne :
- termopres, służący do wulkanizacji opon,
- szydło, służące do aplikacji sznurów w oponie,
- frez ręczny, przy pomocy którego przygotowuje się oponę do naprawy sznurem lub kołkiem,
- ściernica, służąca do mechanicznego szorstkowania powierzchni opony,
- rolka dociskowa, służąca do właściwego umiejscowienia łatki oraz do usunięcia pęcherzyków powietrza.
W samodzielnej naprawie opony przydatne jest także koło zapasowe w sprayu. Jest to produkt prosty w użyciu i pomocny w nieoczekiwanych sytuacjach. Aerozol pompuje oponę, a jego lateksowa formuła uszczelnia dziurę. W/w produkty materiały wulkanizacyjne sa dostepne na sklepie sprzedawcy i dystrybutora materiałów wulkanizacyjnych marek Tip Top oraz tech - naprawa ogumenia.