Chcesz jeździć taniej, wygodniej i bardziej ekologicznie? To wszystko będzie możliwe do osiągnięcia, jeśli zapoznasz się z informacjami na temat zależności pomiędzy wyborem ogumienia a zużyciem paliwa w trakcie podróży. To dwie nierozerwalne kwestie – dziś przyjrzymy się im z bliska.

Współczesna technika to szansa na ekologiczną jazdę – oto jak producenci opon radzą sobie z nowoczesnymi modelami

By przybliżyć kwestię zależności pomiędzy oponami a zużyciem paliwa, przeanalizujmy przykładowe ogumienie, które sprzyja ograniczeniu oporów jazdy. Hankook Ventus Prime 3 K125 to ekonomiczne i ekologiczne opony dostosowane do standardów niskiego zużycia paliwa. Dostępne są na stronie https://www.sklepopon.com/model-opony/hankook-ventus-prime3-k125. Do produkcji tego modelu wykorzystano bardzo wytrzymałe podkłady oraz sztywną osnowę. Opona została poprawiona względem poprzedniego modelu w wielu kwestiach. Zmniejszono również jej opory toczenia. Wcześniejsza wersja cechowała się dużo częstszym występowaniem klasy E dla oporów toczenia. Nowszy model Hankook Ventus Prime 3 oferuje minimum klasę C w niemal każdym wymiarze opon. Skoro wiemy już nieco więcej na ten temat przekonajmy się, jak w praktyce przekładają się one na zredukowanie zużycie paliwa.

Zużycie paliwa a opona – fizyka jazdy samochodem

Nasze auto generuje w silniku moc, która ma pozwolić na ruszenie z miejsca i osiągnięcie określonej prędkości. Domyślnie, na pojazd działa naprawdę wiele sił – w tym tarcie, grawitacja czy opór powietrza. To, czy będziemy w stanie je przezwyciężyć, zależy od tego, czy wygenerujemy większą moc w naszym silniku. Zazwyczaj udaje nam się to bez większych przeszkód. Nie zwracamy jednak uwagi na fakt, że czasami do wytworzenia konkretnej ilości energii potrzebne jest nam więcej paliwa. Wina nie stoi po stronie samej jego „kaloryczności”, a tego, że wspomniane siły działają na pojazd w bardziej intensywny sposób niż zazwyczaj. 

Być może panuje duży wiatr – wówczas opór powietrza może być większy. Z drugiej strony może być tak, że wyjątkowo jedziemy naszym dużym pojazdem bez ciężkiego ładunku – masa pojazdu przekłada się na to, jak silnie oddziaływać będzie na niego grawitacja. Kolejną kwestią jest tzw. opór toczenia. W trakcie podróży ciągle mamy do czynienia z tarciem. To, jak poradzi sobie z nim opona – bo to ona ma bezpośredni kontakt z podłożem, przełoży się na to, ile paliwa ubędzie w zbiorniku naszego samochodu. Udział wpływu oporów toczenia w zużyciu paliwa szacowany jest na nawet 20%. Jeśli uda się je maksymalnie zredukować, możesz cieszyć się znacznie tańszym podróżowaniem. Opony ekologiczne mają to umożliwiać.

Jak sprawdzić, jakie zużycie paliwa generuje dana opona? Gdzie znajdę współczynnik efektywności energetycznej danego modelu ogumienia?

Te pytania są często obecne w debacie na temat ekologicznych rodzajów ogumienia. Warto jednak wspomnieć, że to nie opona generuje wysokie zużycie paliwa. Jedynie wysokie opory toczenia mogą sprawiać, że dany ładunek będzie wpływał na mniej ekologiczną jazdę. Przy ustalaniu klasy oporów toczenia danej opony bierze się pod uwagę zużycie paliwa. W grę wchodzi tu efektywność energetyczna – parametr ten mierzony jest w warunkach laboratoryjnych – sztucznych. Opona poddawana jest kilku testom – jakie opory generowane są przez nią w przypadku danego obciążenia. 

Jeśli utrzymuje niski poziom oporów, oznacza to, że klasa energetyczna ogumienia jest wysoka. Przyznaje się jej wtedy np. notę „A”, „B” lub „C”. W przypadku ogumienia o gorszej efektywności energetycznej, może to być „D”, „E”, „F”, lub nawet „G”. Te ostatnie opony wyróżniają się naprawdę sporymi oporami toczenia, co generuje dodatkowe koszta w trakcie podróżowania. Opory toczenia znajdują się na etykiecie produktowej. Od 2012 roku producent ma obowiązek poinformowania konsumenta o tego typu parametrach.

Wesprzyj swoje opony – oto metody na niższe zużycie paliwa

To, czy opory toczenia utrzymują się na właściwym poziomie, nie jest uzależnione jedynie od tego, jak wykonana została dana opona. Testy syntetyczne wykonywane są w laboratoryjnych badaniach – to nie to samo, co jazda w praktyce. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na to, aby ogumienie mogło realizować potencjał swojej konstrukcji. Dlatego zawsze musi być napompowane do odpowiedniego poziomu ciśnienia, wskazanego przez producenta. Nie można jeździć na oponach zużytych – nie oferują one wystarczającej przyczepności. Aby ograniczyć zużycie paliwa, można poczynić także wiele usprawnień względem stylu jazdy – „eco driving” to popularny trend, wymaga jednak pewnych umiejętności.