Zaprawieni w bojach wędkarze posiadają doświadczenie i osiągnięcia, które z każdym kolejnym połowem ryb, pragną wciąż powiększać. Ciągłe dążenie do doskonałości to również wymagania, jeśli chodzi o sprzęt. Jest on bardzo istotny w w poszerzaniu naszych dokonać jako wędkarza. Warto więc przyjrzeć się jemu z bliska, porównując osiągi i parametry, bo inaczej mimo dużych umiejętności, nasze osiągnięcia w pewnym momencie nie przekroczą zamierzonego pułapu.

Takim przykładem, który każda osoba wędkarza powinna znać, jest żyłka oraz plecionka. Choć mogą się wydawać podobne, to ich użyteczność i wytrzymałość jest już zgoła inna. Jeśli pragniemy zostać profesjonalnymi wędkarzami...i chcemy załapać oczywiście pokaźnej wielkości oraz rzadkie ryby (trofea) to wskazana jest znajomość różnic. Może to przesądzić o niejednej próbie złowienia ryby, którą możemy po prostu stracić.

 

Różnice pomiędzy plecionką, a żyłką. Gdzie i kiedy stosować każdą z nich

Nie każdy wędkarz zdaje sobie do końca sprawę z różnic pomiędzy obydwoma produktami. Bez kategoryzowania na rodzaje poszczególnych plecionek i żyłek, będę wymieniał generalne różnice, które są dla nich charakterystyczne, a przy samym zastosowaniu mogą odmienić bieg połowu.

 

1. Wytrzymałość

Ta cecha zdecydowanie przemawia na korzyść plecionki. Jest ona o wiele bardziej wytrzymała na uszkodzenia mechaniczne czy długotrwałe zużycie. Po korzystaniu z żyłki przez cały sezon może ona pozostać poskręcana i poobcierana. O wiele częściej taki stopień zużycia można zobaczyć niż w przypadku plecionki. Zresztą, sama wytrwałość przejawia się także w udźwigu. Nawet plecionka o tej samej średnicy co żyłka, ma kilkakrotnie większą wytrzymałość na zerwanie niż w przypadku żyłki.

 

2. Rozciągliwość

W tym zestawieniu żyłka akurat cechuje się znacznie większą elastycznością niż plecionka. Przy samym braniu ryby łatwiej jest za pomocą żyłki ustalić, ile żyłki jeszcze się znajduje i kiedy odpuścić, natomiast plecionka może po prostu niespodziewanie się zrywać. To pozytywny aspekt, który dla wprawionych wędkarzy będzie miał znaczenie, przy określaniu wytrzymałości. Przy czym trzeba zaznaczyć, że już przy samym jerkowaniu ta właściwość, będzie już zmorą dla wędkarzy. Gwałtowne odciąganie niestety powoduje rozciąganie się żyłki. Skutkuje to brakiem kontrolowanej, właściwej pracy wykorzystanej przynęty.

 

3. Postrzeganie przez rybę

Żyłka w porównaniu z plecioną, o wiele mniej rzuca się rybie w oczy. Przy połowie karpi będzie miało to duże znaczenie, gdyż te ryby białe uchodzą za niezwykle wybredne. Nieprzezroczyste elementy mogą je łatwo odstraszyć. Plecionkę można wykorzystać z kolei do połowu szczupaków. Jej widoczność i tak jest niska w porównaniu z metalowym przyponem, którego należy użyć.

 

4. Warunki pogodowe

Żyłka i w tej kategorii wysuwa się na prowadzenie. Wędkarze powinni pamiętać, że przy szczególnie deszczowej pogodzie oraz generalnie zimą powinno się używać wyłącznie żyłki. Plecionka, ze względu na swoje tworzywo, bardzo łatwo wchłania wodę. Przy minusowych temperaturach owa woda zamarza w przelotach i samym kołowrotku co przy samym połowie powoduje niewygodne szarpanie.

 

5. Cena

Tu różnica między plecionką, a żyłką może być zgoła widoczna. Taka sama ilość żyłki, co plecionki będzie wynosić nas znacznie mniej. Jeśli ktoś reflektuje wyłącznie sporadyczne wypady na ryby, to wybór wydaje się prosty.

 

Niezależnie od ceny, warto się przyjrzeć również jakości, którą mogą zagwarantować najwięksi specjaliści z branży wędkarskiej. Sklep Pleciona.pl oferuje solidnie dopracowany asortyment, nie tylko dla profesjonalistów, ale także dla nowicjuszy łowieckich. Niezależnie od Waszego wyboru: żyłka czy plecionka, powinniście wpierw zwrócić uwagę na jakość wykonania, a potem dostosować ją do Waszych potrzeb. Podane właściwości obu mogą Wam w tym z pewnością pomóc. Udogodnieniem dla wędkarzy będzie również możliwość zaopatrzenia się w dodatkowe akcesoria łowieckie, jak np. podbieraki na ryby, które dodadzą dodatkowego smaczku, a przede wszystkim dadzą lepszą szansę na złowienie ryby.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki