Co piąty Polak jest gotów zainwestować w panele fotowoltaiczne – tak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska na zlecenie RWE. Zdaniem respondentów, panele pozwolą obniżyć rachunki za prąd.

W zeszłym roku na dachu siedziby Toyota Motor Poland zainstalowano elektrownię fotowoltaiczną o mocy 5kW. Produkowaną przez elektrownię słoneczną energię firma mogła spożytkować na własne potrzeby. Prognozuje się, że instalacja będzie generować 5 MWh energii elektrycznej rocznie, oszczędzając przy tym 4 tony CO2. Taka ilość energii byłaby w stanie zasilać auto hybrydowe przez 26 tys. km. Instalacja była możliwa w ramach pilotażowego wdrożenia produktu fotowoltaicznego. Teraz prosumentem może zostać każdy.

Kim jest prosument?

Prosumentem jest nazywana osoba, która jednocześnie jest producentem i konsumentem. To człowiek zaangażowany we współtworzenie jakiegoś produktu przy jednoczesnej konsumpcji jego dóbr lub usług. W Polsce o prosumentach mówi się ostatnio w kontekście wytwarzania energii przy pomocy paneli słonecznych i robienia tego na własny użytek (np. we własnym gospodarstwie domowym) albo na sprzedaż.

Prosument jest świadomy korzyści społecznych i ekologicznych płynących z jego zachowań. Dlatego aktywność prosumentów można zauważyć w dziedzinie ochrony środowiska. Na rynku energii przejawia się to w korzystaniu z odnawialnych źródeł.

Z drugiej strony, prosument oczekuje również korzyści ekonomicznych.

Profil polskiego prosumenta

Jak zatem wygląda profil polskiego prosumenta? Badania na ten temat zostały przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie RWE Polska. Wyniki pokazują, że instalacją paneli fotowoltaicznych jest zainteresowany co piąty respondent. Wśród potencjalnych prosumentów dominują głównie osoby młode – poniżej 29 roku życia (23 proc.). Mniejsze zainwestowane inwestycją jest wśród osób między 30 a 39 rokiem życia i starszych, mających powyżej 60 lat (po 21 proc.).

Zarobki potencjalnego polskiego prosumenta oscylują w granicach średniej krajowej. Większość deklarujących zainteresowanie inwestycją zarabia 2,5 – 4 tys. zł netto w przeliczeniu na gospodarstwo domowe (46 proc.). Kolejne 21 proc. deklaruje dochód rodziny na poziomie 1501 – 2500 zł. Najmniejszy odsetek potencjalnych prosumentów cechuje się zarobkami poniżej 1500 zł oraz powyżej 4 tys. zł (po 17 proc.).

Rynek energii odnawialnej przyciąga głównie osoby mieszkające w domu jednorodzinnym, bliźniaku lub zabudowie szeregowej (59 proc.), zlokalizowanych przede wszystkim na obszarach wiejskich (51 proc.).

Zapytani o powody skłaniające do nabycia paneli fotowoltaicznych, większość (57 proc.) badanych wskazała możliwość obniżenia rachunków za prąd. 

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki