W czasach ogromnej popularności zakupów online, która wzmacnia konkurencję na rynku, walka o klienta rozgrywa się na wielu płaszczyznach. Jedną z nich, oprócz kwestii asortymentowych czy cenowych, są bez wątpienia metody płatności online. Stawiając obecnie wyłącznie na jeden sposób płacenia, skazujemy sklep na rynkowy niebyt i szybką utratę dochodów. Tylko odpowiednia dywersyfikacja działalności, również pod kątem systemów płatności, pozwoli osiągnąć zamierzony sukces komercyjny.

Im więcej, tym lepiej

Ostatnie zmiany ekonomiczne (m.in. na skutek COVID-19) wpłynęły na zdecydowany wzrost popularności zakupów internetowych. W 2021 r. zakupy online robiło 84% wszystkich internautów (w 2020 r. było to 72% wszystkich internautów). Tak duży odsetek kupujących sprawia, że znacząco zwiększyła się również liczba płatności online dokonywanych przez konsumentów.

Co istotne, bardzo często zdarza się tak, że klienci porzucają swój koszyk, gdy widzą, że sklep nie oferuje wygodnego dla nich sposobu dokonania płatności w Internecie. Konkluzja jest więc taka - im więcej metod płatności dla e-commerce sprzedawca udostępni użytkownikom, tym lepiej dla jego biznesu. Mało tego, zróżnicowanie w tym obszarze to dla klienta znak, że dany sklep jest wiarygodny i godny zaufania.

Płatności internetowe dla sklepu, które warto mieć

Wciąż najpopularniejsze systemy płatności dla e-commerce to przede wszystkim szybkie przelewy online, BLIK oraz płatność kartą. Łatwość obsługi, wygodny dostęp z każdego urządzenia oraz szybka realizacja transakcji sprawiają, że zarówno kupujący, jak i sprzedający coraz chętniej korzystają z płatności online.

Szybki przelew

Tego typu płatność przez Internet to najchętniej wybierana metoda przez polskich konsumentów. Płacenie szybkim przelewem staje się coraz bardziej popularne. Jak wynika z tegorocznego badania KIR i Związku Banków Polskich, już 47% klientów bankowości elektronicznej chce mieć pewność, że pieniądze od razu pojawią się na koncie odbiorcy, np. sklepu internetowego. Cały proces szybkich płatności jest bardzo prosty – po kliknięciu w przycisk „Zamawiam
i płacę”, kupujący zostaje przeniesiony na stronę operatora, gdzie wybiera swój bank, w którym posiada konto i z którego ma zostać wykonany przelew.

Szybkie płatności ecommerce to o tyle prosta metoda, że nie trzeba samodzielnie wypełniać formularza w bankowości internetowej. Wszystkie niezbędne dane dotyczące odbiorcy i zamówienia zostają automatycznie uzupełnione. Wystarczy tylko autoryzować płatność otrzymanym w wiadomości SMS kodem lub poprzez aplikację mobilną. Pieniądze trafiają na konto sprzedawcy niemal natychmiast, co z kolei pozwala mu na szybką realizację zamówienia.

W przypadku BLIKA szybkie przelewy na numer telefonu mogą być realizowane  w systemie Express Elixir. Aby wykonać taki przelew, musimy znać jedynie numer telefonu osoby, której chcemy przesłać pieniądze i musi on być zarejestrowany w tzw. bazie aliasów, prowadzonej przez operatora systemu BLIK. Po weryfikacji numeru w bazie Polskiego Standardu Płatności operator zleca płatność do systemu Express Elixir już z numerem rachunku w tzw. formacie NRB (26 cyfr). Dzięki temu adresat przelewu otrzymuje pieniądze na swój rachunek natychmiast po ich wysłaniu, bez względu na dzień tygodnia czy godzinę transakcji. Cały proces trwa zwykle kilka sekund.

BLIK

System BLIK to metoda płatności online, która z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Użytkownicy tylko w 2021 r. wykonali aż 522,6 mln transakcji, robiąc zakupy online.

Bezpieczne płatności internetowe BLIK to niezwykle wygodna i szybka forma płatności mobilnej. Aby zapłacić za zakupy BLIKIEM, użytkownik generuje w aplikacji mobilnej swojego banku specjalny, ważny tylko przez dwie minuty, sześciocyfrowy kod i wpisuje go we właściwe pole, a następnie zatwierdza operację w e-bankowości. To o tyle wygodna opcja, że nie trzeba logować się do aplikacji banku. W przypadku tej metody płatności pieniądze również natychmiast trafiają na konto sprzedającego.

Karta debetowa/kredytowa

Płatność kartą za zakupy w internecie to nadal jedna z najpopularniejszych metod płacenia w sieci. Jak podaje Narodowy Bank Polski na koniec 2021 r. na rynku polskim było 43,3 mln kart płatniczych. Pod koniec ub. r. za ich pośrednictwem zrealizowano 48,8 mln transakcji
w sieci, a ich łączna wartość wyniosła aż 7,4 mld zł.

Sama procedura tej formy płatności jest bardzo prosta i jest taka sama bez względu na rodzaj karty płatniczej. Kupujący w formularzu musi podać numer karty oraz jej datę ważności (obie te dane są widoczne na awersie karty), a także kod CVV lub CVC. Jest to trzycyfrowy kod znajdujący się na rewersie karty, na pasku z podpisem jej posiadacza. Kolejnym krokiem jest autoryzacja płatności, która odbywa się najczęściej poprzez kod SMS lub aplikację banku.

Płatność z odroczonym terminem

Coraz większą popularnością wśród kupujących w sieci cieszą się płatności z odroczonym terminem. Konsument składa zamówienie, a płaci za nie po określonym terminie (zazwyczaj ma 30 dni od daty dokonania zakupu). Dla klienta to oczywiście bardzo wygodna opcja, ponieważ nie musi płacić od razu, by otrzymać towar, a także może sprawdzić produkt, zanim za niego zapłaci.

Udostępnienie użytkownikom jak największej ilości możliwości płacenia za zakupy w internecie oznacza dla nich większe poczucie bezpieczeństwa oraz wygodę. Warto pozostawić kupującym możliwość wyboru, stawiając na zróżnicowane metody płatności online.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki