Niepożądane skutki pożaru można ograniczyć na kilka sposobów. Jednym z nich jest oddymianie grawitacyjne, które pozwala na bezpieczniejszą ewakuację. Oddymianie grawitacyjne zabezpiecza również konstrukcję budynku przed wysoką temperaturą i zmniejsza ryzyko rozprzestrzenienia się pożaru.

Działanie systemu oddymiania grawitacyjnego

Podczas pożaru napędy elektryczne otwierają umieszczone w fasadach budynku lub dachu otwory oddymiające, dzięki czemu wydostają przez nie powstałe trujące gazy oraz dym. Pozwala to na dokładniejszą i bezpieczniejszą ewakuację.

System oddymiania zostaje uruchomiony poprzez czujniki dymu, naciśnięcie przycisków oddymiania lub zewnętrznych urządzeń. Nad całością czuwa wykwalifikowana centrala. Na co dzień system ten może pełnić funkcję wentylacyjną budynku.

Zalety systemów oddymiania grawitacyjnego

System oddymiania grawitacyjnego jest łatwy w obsłudze i przynosi wiele korzyści:

  • nie wymaga dużych nakładów finansowych,
  • estetycznie wygląda;
  • daje możliwość zamontowania systemu w mało widocznym miejscu,
  • pozwala na szybką reakcję na zagrożenie dzięki czujnikom pożarowym,
  • zapewnia dodatkową wentylację budynku,
  • zapewnia stały monitoring oraz konserwację systemu.

Co się dzieje, gdy nie mamy systemu oddymiania?

Podczas pożaru stężenie dymu w pomieszczeniach utrudnia bezpieczną i sprawną ewakuację osób i mienia. Dwutlenek węgla sam w sobie nie jest trujący, ale w zamkniętych pomieszczeniach jest niebezpieczny dla ludzi. Uwalniający się bezwonny tlenek węgla (czad) jest bezpośrednim zagrożeniem dla ludzi. Przyczynia się do tego, że krew nie pobiera tlenu, co może doprowadzić do utraty zdrowia, a nawet śmierci. Gorąco gazy pożarowe oraz dym mogą spowodować rozległe poparzenia nie tylko ciała, ale i również dróg oddechowych.

Chcesz wiedzieć więcej? Zobacz, jak powinna być zaprojektowany system oddymiania grawitacyjnego: https://www.promattop.pl/pl-pl/biuro-projektowo-inzynierskie/projektowanie/system-wentylacji-pozarowej-oddymianie-grawitacyjne.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki