Z dniem 1 marca 2015 r. weszły w życie nowe przepisy: prawo o aktach stanu cywilnego, ustawa o dowodach osobistych oraz ustawa o ewidencji ludności. 

 W związku z tym obsługa klientów odbywa się w nowym Zintegrowanym Systemie Rejestrów Państwowych zwanym „Źródło”.
Osoby składające wniosek o wydanie dowodu osobistego po 1 marca otrzymają dowód osobisty w/g nowego wzoru.

Wniosek można złożyć w dowolnej gminie, w formie papierowej lub w postaci elektronicznej, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Osoba zobowiązana do posiadania dowodu osobistego składa wniosek osobiście nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.

O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inna niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewni przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego należy dołączyć aktualną fotografię, wykonaną nie wcześniej jak 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wymiarach 35x45 mm wykonaną na jednolitym, jasnym tle o dobrej ostrości oraz odwzorowującej naturalny kolor skóry obejmującej wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii, pokazującej oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiającej osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nie przesłoniętą włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

Odbioru dowodu osobistego dokonuje się osobiście, niezależnie od formy złożenia wniosku, w organie gminy w którym został złożony wniosek. Za osoby nieposiadające pełnej zdolności do czynności prawnej lub posiadające ograniczoną zdolność do czynności prawnych dowód osobisty odbiera rodzic, opiekun prawny lub kurator. Osoby te nie muszą być obecne przy odbiorze dowodu jeżeli były obecne w chwili składania wniosku.

W nowym dowodzie osobistym zamieszcza się:

1) dane dotyczące osoby: nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, wizerunek twarzy, numer PESEL, obywatelstwo;

2) dane dotyczące dowodu osobistego: seria i numer dowodu, data wydania, data ważności,
oznaczenie organu wydającego dowód osobisty.

Dzieciom do lat 5 dowód osobisty wydaje się na okres 5 lat pozostałym osobom na okres 10 lat. W przypadku zmiany danych osobowych należy złożyć wniosek o nowy dowód osobisty. 

Dowody osobiste wydane przed 1 marca 2015 r. zachowują ważność do upływu terminu okresu na który zostały wydane, pod warunkiem, że dane zawarte w dowodzie pozostają aktualne.
Osoby oczekujące na dowód osobisty które złożyły wniosek przed 1 marca 2015r. otrzymają dowód wg starego wzoru.

Informacja: Wydział Spraw Społeczno-Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Brodnicy

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki