Województwo kujawsko-pomorskie jako pierwszy region w kraju wprowadziło własną taryfę biletów na regionalne pociągi pasażerskie. Oznacza to, że pasażerowie zapłacą mniej, a poza tym daje gwarancję utrzymania stałych, niskich cen przez najbliższe dziesięć lat. Na razie tylko na nieco ponad 40 procentach połączeń, ale nowy przetarg na obsługę linii zelektryfikowanych powinien umożliwić rozszerzenie jej na całe Kujawsko-Pomorskie.

- Po raz pierwszy w Polsce marszałkowska administracja województwa przystępuje do kształtowania polityki przewozowej. Do tej pory regionalne samorządy, jako organizatorzy regionalnych przewozów pasażerskich, tylko płaciły przewoźnikom. Kujawsko-Pomorskie, które jako pierwsze w kraju wprowadziło rynkową rywalizację między operatorami kolejowymi ubiegającymi się o wieloletnie kontrakty, także tym razem wyznacza w moim przekonaniu najwłaściwszy kierunek zmian – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Nasza taryfa ma prostą strukturę: za pierwsze 10 kilometrów opłata wynosi  2,5 złotego, a za każdy następny rozpoczęty kilometr dodatkowe 13 groszy (ceny zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy). Bilet miesięczny to 30-krotność ceny biletu jednorazowego. To taniej niż przed wprowadzeniem naszej taryfy kosztowały bilety zarówno Arrivy, jak i Przewozów Regionalnych - i taniej niż gdziekolwiek w Polsce. A poza tym honorujemy wszystkie ustawowe ulgi, w tym dla uczniów i studentów.

Jak to działa? Bilety jednorazowe są u nas tańsze w każdy przypadku. Na przykład jednorazowy przejazd Chełmża – Toruń kosztuje 3,90 zł zamiast 6,30 zł (taniej o 38 proc.), Świekatowo – Bydgoszcz 5,50 zamiast 8,40 (taniej o 35 proc.),  a Grudziądz – Jabłonowo Pomorskie 5,10 zamiast 7,30 (taniej o 30 proc.). W przypadku biletów miesięcznych taniej jeżdżą wszyscy, którzy pociągiem pokonują dystans do 60 kilometrów, czyli blisko 97 proc. wszystkich podróżnych (pozostali mogą zdecydować się na ogólną taryfę kolejową, bo i taka możliwość pozostaje). Tu oszczędność może wynosić nawet 35 procent.

Tabela z przykładowym zestawieniem oszczędności pasażerów tutaj

Na ceny naszych biletów nie mają wpływu nawet podwyżki podatku VAT, ponieważ taryfikator opiewa na ceny brutto. Nie dotknęła ich więc obowiązująca od 1 stycznia wyższa o jeden punkt procentowy taksa VAT na kolejowe przewozy pasażerskie.

Wojewódzki cennik biletów wprowadziliśmy do długoletnich kontraktów na realizację regionalnych przewozów pasażerskich. Na razie mamy jedną taką umowę – 10-letni kontrakt z Arrivą. Dlatego taryfa wojewódzka działa jedynie na połączeniach obsługiwanych przez tego przewoźnika, ale nowy, zaplanowany jeszcze na ten rok przetarg, który wyłoni operatora linii zelektryfikowanych, powinien pozwolić na zastosowane jej na terenie całego regionu.

Urząd Marszałkowski

 

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki