Obdarowywanie się upominkami w biznesie niesie ze sobą wiele korzyści. Możemy liczyć na nie jednak tylko w sytuacji, gdy uda nam się trafić w dziesiątkę z doborem prezentów.

W przeciwnym przypadku nasze relacje z obdarowanymi mogą ulec pogorszeniu. Wobec tego, co warto dawać, a czego unikać, gdy chcemy wręczyć podarunek klientowi lub kontrahentowi?

Dzięki upominkom biznesowym jesteśmy w stanie nie tylko wyrazić swoją wdzięczność czy uznanie, ale również możemy budować nasz wizerunek jako firmy, która jest otwarta, przyjazna, skoncentrowana na zadowoleniu swoich klientów i kontrahentów. Nawet niewielkie upominki sprawią, że nasze relacje mogą się poprawić, zostaniemy zapamiętani na dłuższy czas, co z kolei w przyszłości będzie mogło zaprocentować częstszymi i większymi zamówieniami oraz rekomendacjami dla naszej firmy.

 

Zanim jednak zdecydujesz się sprawić niespodziankę swoim partnerom biznesowym lub klientów, warto zapoznać się z listą tych upominków, których powinniśmy unikać. Gdy wręczymy nietrafiony upominek, z pewnością nie osiągniemy zakładanych rezultatów, a wprost przeciwnie – możemy sporo na tym stracić.

 

Jakich upominków biznesowych unikać?

W pierwszej kolejności powinniśmy wyeliminować upominki o charakterze osobistym. Przykładowo, w złym guście będzie wręczenie krawata czy perfum. Także nie powinniśmy wręczać gadżetów upominkowych – mogą one stanowić dodatek do większego prezentu, ale wręczenie samych koszulek czy długopisów z logo firmy raczej będzie potraktowane jako faux-pas. Także unikajmy przekazywania naszych produktów firmowych, chyba że są one uniwersalne i nienachalne, na przykład zajmujemy się produkcją ręcznie robionych słodyczy, eleganckich notatników.

 

Gdy chcemy sprawić upominek osobie z innego kręgu kulturowego niż nasz, wówczas także musimy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przykładowo, kontrahentom i klientom pochodzącym z krajów arabskich nie wręczamy alkoholu, z kolei tym pochodzącym z Indii nie powinniśmy wręczać produktów wykonanych ze skóry zwierzęcej. Gdy chcemy podarować upominek komuś pochodzącemu z Japonii, unikajmy pakowania go w kolor biały, ponieważ w tym kraju jest to kolor kojarzony ze śmiercią. Wobec tego powinniśmy zapoznać się z obyczajami danego kraju przed doborem upominku.

 

Na jakie prezenty warto postawić?

Stosowany upominek biznesowy powinien przede wszystkim być uniwersalny, nienachalny, powinien dobrze świadczyć o naszej firmie. Możemy przykładowo zdecydować się na drogie, markowe artykuły piśmiennicze, galanterię skórzaną wysokiej klasy, drogie alkohole – unikajmy tych z dolnej półki.

 

Bardzo dobrym pomysłem będą również kosze upominkowe, które możemy zakupić obecnie w szerokiej gamie wariantów do wyboru. Mogą zawierać one między innymi słodycze, ekskluzywne kawy, herbaty, alkohole, produkty tradycyjne. Kosze tego rodzaju możemy zakupić również jako gotowe. W komponowaniu koszów upominkowych specjalizuje się od lat firma Nobilia, która w swoim asortymencie posiada pełną gamę pysznych propozycji.

 

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki