Duża część łańcucha wartości produktów spożywczych to dystrybucja - skutecznie dostarczająca produkt w dobrym stanie do miejsca, gdzie jest wygodny do zakupienia dla konsumentów.

Dystrybucja dotyczy przekazania produktu od producenta do ostatecznego konsumenta. Dystrybucja jest często niedoceniona w marketingu.

Wielu marketingowców wpada na pułapkę, że jeśli zrobią lepszy produkt, konsumenci będą go od razu kupować. Problem polega na tym, że sprzedawcy detaliczni mogą nie chcieć poświęcić sklepowej półki na nowe produkty. Sprzedawcy wolą częściej wykorzystywać tę półkę na istniejące produkty, które już zdobyły zaufanie klientów.

Chociaż wiele firm reklamuje, że oszczędzają pieniądze konsumentów, sprzedając bezpośrednie i "eliminując pośrednika", jest to wątpliwe roszczenie. Prawdą jest, że pośrednicy, tacy jak sprzedawcy detaliczni i hurtownicy, zazwyczaj zwiększają efektywność, ponieważ są bardziej wyspecjalizowani niż konsumenci czy producenci. Ponieważ hurtownicy i sprzedawcy detaliczni istnieją, a dystrybucja artykułów spożywczych działa naprawdę prężnie konsumenci mogą cieszyć się dzisiaj produktami wysokiej klasy w dobrej cenie.

Jak dystrybucja artykułów spożywczych może stać się bardziej efektywna?

Natomiast dystrybutorzy zwiększają efektywność poprzez to, że struktury kanałów dystrybucji różnych produktów różnią się nieco charakterem produktu. Duża sieć restauracji może kupić ketchup bezpośrednio od producenta. Najprostszą strukturą jest rolnik sprzedający bezpośrednio konsumentom. Zwykle jest to niewygodne dla konsumenta, aby podróżował do gospodarstwa i dla rolnika, który musiałby sprzedawać niewielkie ilości każdemu z wielu kupujących, ale od czasu do czasu rolnicy lubią uzupełnić sprzedaż poprzez sprzedaż na rynkach tego rodzaju. Konsumenci mogą korzystać z świeższych produktów i być może niższych cen, ale większość z nich jest prawdopodobnie zadowolona. McDonald's może kupić krowy bezpośrednio w bardzo dużych ilościach, a następnie sprzedawać hamburgery klientom detalicznym.

W większości przypadków dotyczy to filozofii hurtownika. Ten hurtownik kupuje rzeczy od kilku różnych producentów i dostarcza je detalistom. Sprzedaż hurtowa może, na przykład, służyć wielu różnym sklepom z wieloma odmianami zbóż, przypraw i innych składników żywności. Sprzedawca detaliczny może kupić różne produkty z tego samego źródła, zwiększając swoją wygodę. Hurtownik może kupić tysiące produktów od producenta i tylko kilka innych od każdego detalisty.

Producenci różnego rodzaju produktów mają różne interesy w odniesieniu do dostępności ich produktów, stąd dystrybucja artykułów żywnościowych nie zawsze jest taka sama. Czasami jednak producenci wolą dystrybucję selektywną, ponieważ wolą mieć dostęp do swoich produktów tylko w ekskluzywnych sklepach.

Artykuł powstał we współpracy z firmą: SOBIK.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki