Outsourcing usług notuje każdego roku stały wzrost. Jak grzyby po deszczu powstają centra usług wspólnych. Rośnie zatrudnienie i obroty. Zbadaliśmy stan obecny i perspektywy tego rynku.

Firma HRL za pośrednictwem Pracowni Badań Rynkowych Ankieter przeprowadziła badanie stanu polskiego rynku outsourcingu. Zwrócono się do ponad 600 firm z czego pozytywnie odpowiedziało blisko 400 firm. Badanie trwało 3 miesiące i prowadzone było we wszystkich rodzajach firm, z całej polski i różnych branż. Raport reprezentuje w równej mierze rynek usług, produkcji oraz pozostałe.

Bezpośrednie wyniki można zobaczyć na stronie: www.ankieter.pl/wyniki/index/id/15432/

Raport podzielony jest na pytania dotyczące outsourcingu w branżach: IT, usług pomocniczych (np. ochrona mienia, szkolenia, kadry i płace, rachunkowość...), logistykę, w której ujęto między innymi leasing pojazdów i maszyn.

Generalnie zarządzający firmami mają świadomość zalet i wad korzystania z outsourcingu. Częstym zjawiskiem jest wdrażanie usług outsourcingowych typowo pomocniczych, np. catering w firmie, ochrona majątku firmy, czy też sprzątanie. Usługi te również należy zakwalifikować do szeroko pojętego pojęcia "outsourcing" z czego nie do końca każdy sobie zdaje sprawę.

 

Outsourcing IT

W przypadku usług IT zdecydowanie dominuje przetwarzanie danych, konserwacja i serwisowanie sprzętu oraz programowanie na zlecenie.

Outsourcing z zakresu operacji pomocniczych

Z badania wyraźnie wynika, że firmy bardzo chętnie zlecają na zewnątrz ochronę własnego mienia firmom ochroniarskim. Szkolenia, reklama i rachunkowość firm również przekazywana jest na zasadach outsourcingu. Przekazywanie na zewnątrz prowadzenia kadr i płac, archiwizacja dokumentów również notuje coraz większą popularność.

 

Outsourcing z zakresu logistyki

Outsourcing z zakresu logistyki to w największej mierze leasing pojazdów i maszyn. Pozwala to na bieżące zapewnianie taboru i maszyn firmie bez ponoszenia natychmiastowo dużych wydatków. Ważnym punktem w logistyce jest zlecanie przewozu własnych towarów i korzystanie ze spedycji. Outsourcing tych usług od lat notuje ciągłe wzrosty.

Motywy, które wpływają na podjęcie decyzji o wyborze outsourcingu:

Po pierwsze to oszczędności i kontrola kosztów w firmie oraz zwolnienie własnych zasobów do innych celów. Dla niektórych firm ważne jest przeniesienie pełnej odpowiedzialności na firmę zewnętrzną oraz uzyskanie zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponuje. Często powtarzanym argumentem jest również możliwość skupienia się na właściwej działalności i zlecenie wszystkich uciążliwych usług (z punktu widzenia danej firmy) na zewnątrz.

Problemy, które pojawiają się w trakcie wdrażania outsourcingu.

Wśród różnych problemów podczas trwania outsourcingu pracodawcy najczęściej wskazują spory między klientem a dostawcą usługi, zwłaszcza dotyczące jakości usługi i wysokości wynagrodzenia oraz wystąpienie możliwości uzależnienia się od dostawcy. Dla niektórych ważnym problemem jest możliwość uzależniania się od dostawcy usług.

Błędy popełniane w trakcie wdrażania outsourcingu

Najczęstsze błędy popełniane w trakcie wdrażania usługi outsourcingu, to między innymi kierowanie się wyłącznie kryterium cenowym przy wyborze kontrahenta, słabe relacje z firmą outsourcingową podczas realizacji usługi, nadmierna koncentracja na technologii i finansach, pomijanie aspektu personalnego.

 

Poziom zadowolenia z wyboru outsourcingu

Jaki jest poziom satysfakcji z wyboru outsourcingu, to chyba najważniejsze pytanie w całym badaniu. Dzięki odpowiedzi wiemy, czy outsourcing pozytywnie wpływa na całą firmę. Ponad 43% respondentów ocenia wybór outsourcingu jako dobry a 14% wręcz bardzo dobrze. Jak widać firmy, które już wdrożyły usługę outsourcingu potrafią umiejętnie z niego korzystać. Aż 74% badanych firm stwierdziło, że outsourcing poprawił sytuację w samym przedsiębiorstwie.

 

Badanie przeprowadziła firma HRL - kurs kadry i płace, outsourcing kadr i płac, archiwizacja dokumentów, rekrutacja i leasing pracowniczy.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki