Już ponad dwa lata temu zostały zlikwidowane ulgi podatkowe na zakup dla przedsiębiorstwa samochodu służbowego, który będzie użytkowany do celów prywatnych.

Od tamtego momentu w widoczny sposób zmieniła się proporcja pomiędzy liczbą nowych samochodów kupowanych przez firmy a liczbą aut wziętych w leasing – na korzyść tych ostatnich. Leasing jest jednak bardziej opłacalny nie tylko z powodu likwidacji ulg podatkowych.

Auto leasing się opłaca

Jednym z zasadniczych powodów, dla których bardziej niż kupić opłaca się wziąć auto w leasing jest możliwość zachowania płynności finansowej przedsiębiorstwa. Ma to szczególne znaczenie w przypadku niewielkich firm, o dość małym kapitale operacyjnym, dla których wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych na zakup nawet niewielkiej floty oznaczałby konieczność zawieszenia działalności z uwagi na brak środków.

Warto przy tej okazji dodać, że zakup za gotówkę nie jest obecnie ani trochę opłacalny dla przedsiębiorcy niezależnie od wielkości firmy i profilu działalności. Powód jest bardzo prosty: finalna cena za pojedynczy samochód jest wprawdzie przy zakupie za gotówkę relatywnie niska (zwłaszcza w porównaniu do kwoty kredytu czy nawet rat leasingowych), ale stwarza spory wyłom w kapitale operacyjnym firmy. Ponadto każdy taki samochód bardzo długo się amortyzuje.

Jeśli natomiast weźmie się auto w leasing, powyższe problemy znikają – żaden leasingodawca nie sprawdza zdolności kredytowej leasingobiorcy aż tak szczegółowo, jak robią to banki przed udzieleniem jakiegokolwiek kredytu. Oprócz tego pasywa firmy nie są obciążane żadnym zobowiązaniem, czyli nawet po podpisaniu umowy leasingowej zdolność kredytowa przedsiębiorstwa nie maleje. Dodatkową korzyścią jest fakt, że każdą ratę leasingową uznaje się za koszt uzyskania przychodu, co nie pozostaje bez wpływu na wysokość płaconego przez daną firmę podatku dochodowego.

Detale mają znaczenie

Oferta leasingowa poszczególnych producentów staje się z roku na rok coraz bogatsza i coraz bardziej atrakcyjna z perspektywy potencjalnego leasingobiorcy. Ten stan rzeczy należy uznać za jak najbardziej pozytywny efekt wspomnianych wcześniej zmian w obowiązujących regulacjach prawnych. Warto jednak przyglądać się szczegółowo propozycjom poszczególnych leasingodawców, ponieważ z reguły okazuje się, że nawet jeśli w ogólnym zarysie oferty są do siebie podobne, mogą się różnić w istotnych szczegółach.

Jednym z ważniejszych detali jest na przykład wysokość opłaty wstępnej – bywa ona określana różnie, jednak najkorzystniejsze dla leasingobiorcy są oczywiście oferty, w których opłata wstępna wynosi 0% (tego typu auto leasing oferuje np. Volvo). Bardzo istotną częścią umowy leasingowej jest także zakres ubezpieczeń oferowanych dla leasingowanych samochodów, jak również zakres modeli dostępnych dla przedsiębiorców chcących stworzyć od podstaw lub unowocześnić firmową flotę.

Dla niektórych potencjalnych leasingobiorców ważne jest, czy auta wzięte w leasing są nowe, czy używane. Te drugie zyskują coraz większą popularność z uwagi na to, że są po prostu tańszą alternatywą dla samochodów nowych, nie ustępują im zaś wcale pod względem sprawności technicznej. W tym kontekście istotne jest również i to, by firma miała bezproblemowy dostęp do możliwie dużej sieci autoryzowanych serwisów leasingodawcy na terenie kraju, w którym prowadzi swą działalność. Pozwala to łatwiej utrzymywać flotę w dobrym stanie.

Niemałe znaczenie ma także okres, na jaki podpisywana jest umowa leasingowa – w przypadku wspomnianego już wcześniej Volvo jest to od 24 do nawet 72 miesięcy, można również wybrać walutę (złotówki lub euro). Trzeba jednak pamiętać, że każdy leasingodawca ma własne ustalenia co do maksymalnego okresu leasingowego czy waluty i warto się z nimi zapoznać przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze konkretnego producenta jako dostawcy floty dla swej firmy.

Na chwilę obecną leasing jest bez wątpienia najbardziej opłacalną formą finansowania firmowej floty, a jeśli wziąć pod uwagę brak naprawdę konkurencyjnych alternatyw, to można ze sporą dozą pewności zakładać, że stan taki utrzyma się przez wiele kolejnych lat. To zaś bardzo dobra wiadomość nie tylko dla już istniejących firm, ale również dla wszystkich tych, które dopiero zamierzają wejść na rynek i potrzebują do prowadzenia działalności dobrej floty za rozsądne pieniądze.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki