Krajowe drogi to w większości samochody używane. Polscy kierowcy przywykli do kupowania aut z drugiej ręki - zwykle to kilkuletnie pojazdy zza granicy. Nasz rynek motoryzacyjny obfituje ponadto także w używane części zamienne.

Czy podobnie, jak w przypadku aut, kierowcy częściej kupują części z odzysku?

Zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia używane części zamienne. To takie części samochodowe, które wydobywa się z wraków starych, powypadkowych samochodów, które zostały wycofane z eksploatacji. Pojęcie fabrycznie nowe części zamienne powinno być natomiast dla każdego oczywistym.

Które części to gwarancja bezpieczeństwa?

Zdecydowanie nowe. Mało tego, montażu niektórych części używanych, właśnie ze względu na bezpieczeństwo, zabrania Polskie prawo. Zanim zdecydujemy się więc na zakup używanego zamiennika, zastanówmy się, czy chcemy ryzykować bezpieczeństwem swoich i innych. Ponadto miejmy na uwadze, że możemy otrzymać solidny mandat. Których części nie można używać? Zapytaliśmy specjalistę jednego z największych polskich sklepów internetowych z częściami zamiennymi, NoweCzesci.pl:

Niedopuszczalny jest ponowny montaż w samochodzie używanych poduszek powietrza, części układu hamulcowego, pasów bezpieczeństwa i elementów układu zawieszenia. Te części powinny być zawsze sprawne i w jak najlepszym stanie, dlatego tak ważnym jest, by w przypadku wymiany były zawsze fabrycznie nowe. Nie narażajmy niepotrzebnie na bezpieczeństwo siebie i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Na które części nie otrzymasz gwarancji?

Zamienniki ze szrotu kupisz taniej, lecz nigdy nie otrzymasz na nie gwarancji. Jeżeli dany podzespół ulegnie awarii po zaledwie kilkudziesięciu kilometrach nie odzyskasz ani pieniędzy, ani nie otrzymasz nowej części. Zupełnie inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku części fabrycznie nowych, na których zakup, kierowca otrzymuje gwarancję producenta – zwykle dwa lata.

Które części cechuje dłuższa trwałość?

I tu odpowiedź jest dosyć oczywista. Producent nowych części podaje orientacyjne interwały ich żywotności. Łatwo więc przewidzieć ile mniej więcej wytrzyma zakupiony podzespół. Takiej informacji nie otrzymamy z kolei w przypadku części używanych. Nie znamy przecież historii tego zamiennika i nie wiemy, czy poprzedni właściciel poprawnie eksploatował samochód. Nierzadko montaż używanej części kończy się więc przedwczesnymi problemami i szybko okazuje się, że konieczna jest jej ponowna wymiana.

Które części kupimy taniej?

Na zakupie których części zaoszczędzimy najwięcej? To najważniejsze pytanie, które bywa jednak nieco podstępne. Używane części kupimy nieco taniej, owszem. To jednak pozorne oszczędności, bowiem nieco droższy, fabrycznie nowy zamiennik wytrzymuje dwa razy dłuższe przebiegi. Przed zakupem warto mieć to na uwadze, a jeżeli porównujemy już ceny, to koszt używanej części pomnóżmy przed dwa, bo właśnie tyle używanych części potrzebować będziemy, by trwałością dorównać jednej części fabrycznie nowej.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki