Wykonanie wykopu bez standardowego wykopu? Obecnie to możliwe za pomocą nowoczesnych technologii bezwykopowych, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie tradycyjne technologie nie zdają egzaminu. Czym dokładnie są technologie bezwykopowe i jakie mają zastosowanie?

Prace bezwykopowe w celu położenia różnych instalacji wykonuje się z zastosowaniem specjalnych technik horyzontalnych. Oznacza to, że mamy do czynienia z pionowymi przewiertami pod ziemią, a nie ze zwykłym kopaniem wykopu ręcznie czy koparkami. Taka technika zaczęła być stosowana już w ubiegłym wieku, w latach dwudziestych. Początkowo używana była w branży naftowej, ale obecnie ma znacznie szersze przeznaczenie.

 

Do wyboru mamy też znacznie nowocześniejsze i wydajniejsze maszyny, dlatego też wspólnie z nimi tworzenie podziemnej infrastruktury jest znacznie łatwiejsze. Prace wykonuje się głównie z wykorzystaniem głowic wiertniczych, które dobierane są zależnie od typu gruntu oraz średnicy przewiertu. Głowice mają specjalne sondy pozwalające na łatwą lokalizację pod ziemią.

 

Główne zalety technik bezwykopowych:

  • krótki czasu prac
  • brak zakłóceń w ruchu
  • niższy poziom hałasu
  • skrócenie braku dostawy mediów
  • brak potrzeby specjalnego oznakowania i zabezpieczenia terenu
  • mniejsza ingerencja w środowisko naturalne
  • obniżenie ryzyka wypadków przy pracy
  • możliwość pracy w różnych gruntach

 

Zwykle technologie bezwykopowe prowadzone są w miastach, ponieważ wykonanie tradycyjnych wykopów nie zawsze wchodzi wtedy w grę. Wprawdzie można by je prowadzić, ale oznaczałoby to znaczne utrudnienia w ruchu trwające nawet po kilka dni. Także przewierty pionowe wykonuje się pod kanałami, rzekami, chodnikami, torami kolejowymi, czyli w miejscach, gdzie naruszanie nawierzchni nie jest wskazane.

 

Firma Staltechnika (Staltechnika.pl) dostarcza maszyny do przewiertów pionowych dla klientów z całego kraju. Z kompletną ofertą Staltechnika można zapoznać się na jej stronie internetowej Staltechnika.pl.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki