Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych uprzejmie informujemy, że w myśl obowiązujących przepisów nikt nie ma prawa zatrzymywać dowodu osobistego chyba, że taka możliwość wynika wprost z uregulowań prawnych zawartych w przepisach.

Oznacza to, że przedsiębiorcy nie mają podstawy prawnej, aby żądać od swoich klientów pozostawienia dowodu osobistego „pod zastaw”. Praktyki takie wiążą się z dużym niebezpieczeństwem wykorzystania danych zawartych w dowodzie osobistym lub innym dokumencie tożsamości do popełnienia przestępstwa na szkodę osoby, której dane zostały wykorzystane. W przypadku utraty dowodu osobistego należy niezwłocznie fakt ten zgłosić w dowolnym (najbliższym) organie gminy, w przypadku utraty dowodu osobistego poza granicami kraju, w urzędzie konsularnym. Dokument taki zostanie natychmiast unieważniony w systemie informatycznym, co daje gwarancje bezpieczeństwa właścicielowi dokumentu, że nie zostanie obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się dokumentem przez nieuczciwego znalazcę. Dodatkowo należy fakt utraty dokumentu zgłosić również do dowolnego banku, gdzie również zostanie odnotowany w systemie, do którego dostęp mają wszystkie banki, co skutkować będzie uniemożliwieniem zaciągnięcia zobowiązania na rzecz osoby, która utraciła dokument.

info. Wydział Spraw Społeczno-Obywatelskich

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki