Jakie są objawy problemów z silnikiem? Poniżej omawiamy niektóre z nich.

Ciągłe świecenie się kontrolki silnika.

Jaka jest tego przyczyna?

Nie ustalimy na czym polega problem bez odczytania kodu błędu przy pomocy skanera lub urządzenia diagnostycznego. Świecenie się kontrolki oznaczać może zarówno niezbyt groźne usterki, z którymi będziemy w stanie bez większych konsekwencji jeździć dalej (np. uszkodzenie układu recyrkulacji spalin, problemy z katalizatorem), jak i istotne awarie, które grożą zniszczeniem jednostki napędowej. Dlatego właśnie nie lekceważmy tego sygnału i szybko jedźmy do warsztatu, szczególnie w przypadku starszych samochodów, w których nie włącza się tryb awaryjny, którego zadaniem jest ochrona przed poważnymi uszkodzeniami.

Bulgocący płyn chłodzący w zbiorniku wyrównawczym.

Dokładnie chodzi o sytuację, kiedy w czasie pracy silnika, w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego zaczynają pojawiać się pęcherzyki powietrza. Jest to objaw typowy dla uszkodzenia uszczelki pod głowicą, którego skutkiem jest przedmuch spalin do obiegu chłodzenia jednostki napędowej. Wtedy gazy znajdują ujście właśnie w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego (a także pod bagnetem lub wlewem oleju. Pamiętajmy o tym, że ta awaria prowadzi do przegrzania silnika.

O czym świadczą metaliczne stuki z silnika?

Oczywiście niektóre z tego typu odgłosów są całkowicie normalne (np. dźwięki pracy hydraulicznych kasatorów luzów zaworowych albo wtryskiwaczy na samym początku pracy silnika, a więc przez pierwszych kilka minut). Jeżeli jednak ów stukot utrzymuje się dłużej, oznaczać to może problemy z rozrządem albo (w najgorszym przypadku) tak hałasować mogą panewki korbowodowe jednostki napędowej, co wiąże się z nieodzownością wykonania remontu kapitalnego. Wszelkie części możemy kupić odwiedzając chociażby allegro.pl, nanodatex.pl czy olx.pl. Solidnych sprzedawców nie brakuje, co jest dobrą wiadomością dla tych kierowców, którzy stoją przed koniecznością zakupu części używanych lub nowych. Jeśli stukanie pojawia się gwałtownie, powinniśmy natychmiast wyłączyć silnik.

Przerywana praca silnika.

Dokładnie chodzi o problemy z rozruchem silnika, przerywanie w czasie przyspieszania, nierówna pracę na wolnych obrotach. Poszukiwań przyczyn należy rozpocząć od sprawdzenia kabli wysokiego napięcia (przeważnie winę ponosi przetarta izolacja). Krztuszenie się i przerywanie jednostki napędowej może również wynikać z: zabrudzenia albo uszkodzenia przepływomierza, awarii cewki zapłonowej oraz awarii układu wtryskowego oraz świec.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki